بیمه ما |فرا بیمه ما|بیمه عمر ما|بهترین بیمه عمر

طرح های جدید و ویژه بیمه ما

فرانشیز بیمه بدنه چقدر است؟

فرانشیز بیمه بدنه
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
  • فرانشیز بیمه بدنه

    فرانشیز (فرنچایز) به فرانسوی: Franchise  و به انگلیسی Deductible یا حق امتیاز گونه‌ ای از کسب و کار است که بر پایه آن به یک شرکت اختیار داده می‌شود که تولیدات و محصولات شرکت دیگر را بفروشد و در مقابل آن مبلغی دریافت کند که به آن مبلغ فرانشیز می‌گویند.

    این فرآیند یک شبکه ارتباطی میان کسب و کارهای مستقل کوچک است که به هر یک از این کسب و کارها اجازه می‌دهد که تحت یک نام بازرگانی مشترک و یا یک هویت فعالیت کنند و همگی از یک روش موفق از قبل آزمایش شده از بازاریابی مشترک بهره‌گیری کنند. در عمل فرانشیز، راهبردی برای جذب و نگهداری مشتری در یک کسب و کار است. فرانشیز یک سیستم بازاریابی است که هدف آن ایجاد یک تصویر مشترک دربارهٔ تولیدات یا خدمات یک شرکت در ذهن مشتری است.

    فرانشیز بیمه بدنه
    فرانشیز بیمه بدنه

    تعریف

    کسب و کارهای کوچکی که تحت شبکه ارتباطی فرانشیز با یکدیگر و به ‌طور مشترک فعالیت می کنند را «کسب و کارهای تحت پوشش» و شرکتی را که وظیفه آن برقراری این شبکه و ارائه روش های موفق از قبل آزمایش شده به کسب و کارهای تحت پوشش می‌باشد، «هماهنگ‌کننده» می گویند.

    فرانشیز تلفظ فرانسوی لغت franchise است که به معنی معافیت، مصئونیت و آزادی است. اما کاربرد آن در بیمه، ارتباط چندان با معنی لغوی فرانشیز ندارد بلکه بسیار فاصله دارد.

    در کل استفاده از این کلمه در بیمه اشتباه است اما این کلمه در بیمه به شکل یک اصطلاح جا افتاده است. طوری که شرکت های بیمه و ارگان های دیگر نیز از این واژه استفاده می کنند. کاربرد این کلمه در بیمه به طور کلی اشتباه است اما به صورت اصطلاحی همه‌گیر جا افتاده است و شرکت‌های بیمه و ارگان های دیگر نیز از همین لغت در بیمه استفاده می‌کنند.

    بعضاً زمانی که یک حادثه اتفاق می افتد و شخص دچار خسارت می شود وقتی شخص تحت پوشش بیمه به شرکت مراجعه می کند ممکن است متوجه شود که شرکت تمام هزینه های خسارت را به او پرداخت نمی کند. و در نتیجه تصور می کند که شرکت قرارداد را به درستی رعایت نمی کند و یا هم در قرارداد اشتباهی رخ داده است. اما این اختلاف پرداخت خسارت قبلاً در قرار داد ذکر شده است و بیمه گذار موافقت خود را در رابطه با آن اعلام کرده است.

    در کل هزینه‌ای را که خود شخص بیمه‌گذار برای خسارت پرداخت می‌کند، فرانشیز بیمه می گویند. موجودیت فرانشیز بیمه معمولاً در بیمه‌ نامه های تکمیلی و بیمه نامه های بدنه مورد توجه قرار می‌گیرد.

    فرانشیز بیمه نه تنها در ایران بلکه در تمام جهان به درصدها و شکل های مختلف وجود دارد معمولاً بیمه گذاران متوجه نمی شوند که میزان فرانشیز در بیمه نامه ذکر می شود و آن ها این بیمه نامه را امضا کرده اند.

    فرانشیز معمولاً به صورت درصد و یا عدد و یا هم ترکیبی از آن ها ذکر می شود. میزان درصدی فرانشیز بیمه در بیمه نامه ها طوری محاسبه می شود که هر چقدر فرانشیز شرکت بیمه کمتر باشد هزینه کمتری بر عهده شخص بیمه گذار قرار می گیرد. و بیشتر خسارت را شرکت بیمه که شخص تحت پوشش آن قرار دارد پرداخت می کند.

    فرانشیز بیمه بدنه
    فرانشیز بیمه بدنه

    اهمیت فرانشیز

    در مدیریت خطر فرانشیز اهمیت بالایی دارد و به طور عموم در اکثر رشته های بیمه وجود دارد طوری که فواید آن هم برای بیمه گذار، شرکت بیمه و جامعه است.

    زیرا افراد خسارت دیده در کل نگران خسارت های جزئی و هزینه های کم نیستند اما نگران خسارت های سنگین هستند. در موجودیت فرانشیز تعهدات شرکت بیمه کاهش می یابد و باعث توجیه اقتصادی و تخفیف در حق بیمه برای شرکت بیمه می شود.

    در نتیجه باعث می شود که شخص تحت پوشش بیمه برای هزینه های جزئی به شرکت بیمه مراجعه نکند و باعث صرفه جویی در هزینه های شرکت و صرفه اقتصادی برای آن شرکت شود. در بیشتر مواقع فرانشیز باعث رعایت بیشتر قاعده های اجتماعی، احتیاط بیشتر در هنگام رانندگی و مسائل دیگر می شود.

    انواع فرانشیز بیمه

    • فرانشیز با نرخ مشخص
    • فرانشیز درصدی از مبلغ بیمه
    • فرانشیز به عنوان درصد ثابت خسارت
    • فرانشیز ترکیبی

    انواع فرانشیز که ذکر گردید در مقاله قبلی توضیح داده شده است.

    فرانشیز بیمه بدنه

    در قانون بیمه، فرانشیز بیمه اصولاً برای همه رشته های بیمه‌ درنظر گرفته شده‌ است. ولی نقش پررنگ فرانشیز بیمه را می ‌توان در بیمه نامه بدنه، فرانشیز بیمه مسئولیت و فرانشیز بیمه درمان مشاهده کرد. همان طور که در بالا گفتیم فرانشیز بیمه، درصدی از میزان خسارت است که بیمه گر تعهدی در قبال پرداخت آن نمی‌کند و مسئولیت پرداخت آن با بیمه ‌گزار می باشد.

    به طور مثال:

    فرانشیز بیمه بدنه در سرقت کلی 30 درصد است یعنی اگر در طول مدت بیمه نامه، خودروی شما سرقت شود و مبلغ خودروی شما 500 میلیون تومان باشد شرکت بیمه تمام خسارت آن را پرداخت نخواهد کرد بلکه 70 درصد این مبلغ را پرداخت خواهد کرد و 30 درصد دیگر از طرف شخص بیمه گذار پرداخت می شود. یعنی شرکت بیمه مبلغ 350 میلیون تومان خسارت را پرداخت خواهد کرد و 150 میلیون دیگر را که همان 30 درصد می شود شخص بیمه گذار پرداخت می کند.

    فرانشیز بیمه بدنه
    فرانشیز بیمه بدنه

    فاکتورهایی که در تغییر نرخ فرانشیز موثر هستند

    • سال هایی که فرد گواهینامه رانندگی داشته
    • سابقه رانندگی
    • تعداد دفعاتی که خسارت رخ داده
    • تناسب بین پوشش‌ها و خسارت
    • شرایط بیمه بدنه در هر شرکت بیمه متفاوت می باشد

    ممکن است خودرو شما جزء خودروهای غیر متعارف باشد با توجه به روش های تهیه بیمه نامه به صورت تمام اقساط، نقد و استفاده از تخفیف ها حاکم بر بیمه بدنه، لزوم تهیه بیمه نامه برای ما آشکار میشود. پس بهترین راه برای حفظ سرمایه تهیه یک بیمه نامه بدنه با تمام پوشش ها می باشد.

    لازم به ذکر است در اکثر بیمه نامه های بدنه، میزان فرانشیز در هربار خسارت افزایش می یابد طوری که بر اساس دفعاتی که خسارتی رخ داده است میزان فرانشیز متفاوتی برای شخص بیمه گذار محاسبه می شود.

    یعنی میزان فرانشیز خسارت بار اول 10 درصد می باشد، میزان فرانشیز خسارت بار دوم و سوم به ترتیب 20 و 30 درصد محاسبه می شود، اما به شرط آن که حداقل خسارت در بار اول 50 میلیون تومان، در بار دوم و سوم به ترتیب حداقل 100 و 150 میلیون تومان باشد.

    حذف فرانشیز از بیمه نامه بدنه

    بهترین روش برای حذف کردن فرانشیز از بیمه نامه بدنه استفاده از پوشش حذف فرانشیز بیمه بدنه می باشد که این پوشش یک پوشش فرعی این بیمه نامه می باشد که با پرداخت حق بیمه بیشتر شما می توانید فرانشیز را از بیمه نامه بدنه حذف کنید

    برای خرید انواع بیمه نامه از شرکت بیمه “ما” میتوانید با شماره های موجود در سایت بیمه ما (www.bimema.ir) تماس حاصل فرمایید و یا در شبکه های اجتماعی برای ما پیام بگذارید تا مشاوران و کارشناسان ما در کمترین زمان ممکن با شما تماس بگیرند و در مورد انواع بیمه نامه شما را راهنمایی کنند و در اسرع وقت بیمه نامه مورد نظر برای شما صادر گردد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    0 0 رای ها
    امتیازدهی به مقاله
    0 0 رای ها
    امتیازدهی به مقاله
    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    اشتراک گذاری :

    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x