بیمه ما |فرا بیمه ما|بیمه عمر ما|بهترین بیمه عمر

طرح های جدید و ویژه بیمه ما

بیمه پول در صندوق

وظایف بیمه گر
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
  • بیمه پول چیست؟

    بیمه پول شامل بیمه وجه هایی در صندوق و پول در راه به این معنی که در حال حمل کردن بوده از زیر مجموعه های رشته بیمه باربری است که در آن انواع وجه های نقدی که شامل انواع پول رایج مثل اسکناس یا مسکوکات ( سکه ها ) و ارز و وجه های غیر نقدی مانند چک، تمبر، اوراق قرضه و مشارکت، چک، شمش و سکه های با ارزش تحت پوشش این بیمه قرار می گیرد.

    بیمه پول به دو رشته بیمه پول در صندوق و بیمه پول در راه تقسیم می شود که در ادامه به آن ها توضیح خواهم داد :

    مخاطبین بیمه پول

    بانک ها، طلا فروش ها، صرافی ها، موسسات و شرکت ها، کلیه بازرگانان، تجار، تولیدکنندگان و کلیه اشخاصی که نوعی محموله با ارزش را نگه می دانرد و یا سطح کشور جابه جا می کنند به این بیمه نامه نیاز دارند و مخاطبین اصلی بیمه وجه های در صندوق هستند.

    شرایط عمومی بیمه نامه بیمه پول ( بیمه وجه در صندوق )

    تعاریف و اصطلاحات کلی

    در هر بیمه ای اصطلاحاتی وجود دارد که هر شخص عادی این را نمی داند در این بخش اصطلاحات را می گویم و در ادامه به بحث بیمه پول بپردازیم :

    بیمه گر : شركت بیمه ای است كه مشخصات آن در این ‌بیمه‌ نامه نوشته شده است و در ازای دریافت ‌حق‌ بیمه، متعهد به جبران خسارت های احتمالی طبق شرایط درج شده در ‌بیمه ‌نامه قرار دارد.

    بیمه گزار : شخص حقیقی یا حقوقی ذکر شده در این بیمه نامه است که بیمه را خریداری نموده و متعهد پرداخت حق بیمه آن است.

    ذینفع : شخصی است كه بنا به درخواست ‌بیمه گزار نام وی در این ‌بیمه‌ نامه درج گردیده است و تمام یا بخشی از خسارت به وی پرداخت می‌شود.

    حق‌ بیمه : مبلغی است كه در ‌بیمه‌ نامه مشخص شده و ‌بیمه گزار موظف است آن را هنگام صادر شدن ‌بیمه‌ نامه یا به ترتیبی كه در ‌بیمه‌ نامه مشخص می‌شود، آن را به ‌بیمه گر پرداخت نماید.

    مدت بیمه : یک سال شمسی است که شروع و انقضای آن در شرایط خصوصی ‌بیمه نامه مشخص می شود؛ درهرحال پایان مدت قرارداد در صورت نبودن شرط خلاف،‌ تاریخ انقضای درج شده در ‌بیمه نامه است.

    شرایط اعتبار ‌بیمه نامه : معتبر بیمه نامه منوط‌ به پرداخت حق بیمه مقرر، به ترتیبی است که در شرایط خصوصی ‌بیمه نامه مشخص شده است.

    فرانشیز : بخشی از هر خسارت که به عهده بیمه گزار است و میزان آن در شرایط خصوصی بیمه نامه مشخص می شود.

    بیمه پول چه خسارت هایی را پوشش می دهد؟

    برای این که برای شما شناخت بیشتری داشته، بهتر است بیمه پول در اوایلش بدانیم که این نوع از بیمه چه خسارت هایی را پوشش می دهد. در زیر شرح داده ام که چه خطرات یا حوادثی اتفاق بیفتد و بیمه پول آن ها را دسته بندی کرده ام که شامل :

    1- سوانح مربوط به هواپیمای حامل وجوه از جمله هواپیماربایی

    2- تصادف وسیله نقلیه حامل وجوه در راه

    3- تصرف به قهر و تهدید

    4- سرقت مسلحانه و یا غیر مسلحانه با شکست حرز

    5- تصادف، تصادم شناورهای دریایی، کشتی و غرق آنها و دزدی دریایی

    6- آتش‌سوزی، صاعقه، انفجار

    7- سیل و زلزله

    سرقت با شکست حرز شامل چه مواردی است؟

    1- باز کردن درب گاوصندوق با تهدید کارکنان بیمه گزار

    2- دزدیدن و خارج کردن گاوصندوق از محل استقرار آن

    3- باز کردن درب گاوصندوق به وسیله کلیدهای تقلبی و سایر ابزارهایی که به طور عادی برای باز کردن قفل استفاده نمی شوند

    4- شکست گاوصندوق

    بیمه پول دو نوع بیمه به نام های بیمه پول در صندوق و پول در گردش می شود :

    بیمه نامه پول در صندوق

    فقدان وجوه نقد و یا سندهای مالی ای که قابل تبدیل به پول هستند از قبیل چک های مسافرتی، چک بانکی، سفته و اوراق بهادار که موضوع این بیمه نامه قرار دارد، ناشی از وقوع خطرات ناشی از آتش سوزی، ساعقه، انفجار، سیل، زلزله، طوفان، سرقت، شکستن حرز و تصادف وسیله نقلیه حامل وجه هایی که منجر به مفقود و یا از بین رفتن وجوه گردد، تحت حمایت این بیمه نامه قرار خواهد گرفت.

    متقاضیانی که در این بیمه نامه هستند این توان را دارند که تمامیه شرکت ها، کارخانه ها تولیدی، موسسات اعتباری، بانک های قرض الحسنه، فروشگاه های زنجیره ای، آژانس های صندوق مسافرتی و … که همگی به نوعی با مسئله نقدینگی و نگه داری وجوه در صندوق در طی شبانه روز و همچنین با انتقال دادن وجوه از نقطه ای به به دیگر نطقه ای روبرو بوده است و همچنین هر کدام از این واحدهای اقتصادی و بازرگانی به منظور حفظ اموال افراد سوم که به حالتی امانت نزد آن ها قرار دارد، از این حمایت بیمه ای، می توان بهره مند شد.

    اسکناس یا وجوه رایج مملکتی که زیاد در جامعه وجود دارد، سکه مستثنی مسکوکات گران بها، چک بانکی و تمبرهای مالیاتی موجود در صندوق و خزانه موسسات، شرکت ها و بانک ها مادامی که در صندوق یا خزانه ذکر شده نگه داشته شود در مقابل خطر سرقت با شکستن حرز، تحت حمایت بیمه ای قرار دارد. البته این هم باید گقت که محل استقرار صندوق یا خزانه متعلق به بیمه گزار است خسارت های وارد شده به محل مورد بیمه در نتیجه سرقت یا اقدام به سرقت نیز تحت حمایت این نوع بیمه نامه قرار می گیرد.

    بیمه ما ارائه دهنده کلیه خدمات بیمه در ایران

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    0 0 رای ها
    امتیازدهی به مقاله
    0 0 رای ها
    امتیازدهی به مقاله
    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    اشتراک گذاری :

    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x