بیمه ما |فرا بیمه ما|بیمه عمر ما|بهترین بیمه عمر

طرح های جدید و ویژه بیمه ما

تست سلامت بدن

تست سلامت بدن
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
  • تست سلامت بدن

    از نظر سازمان بهداشت جهانی، سلامت عبارت از «حالت رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی است و نه صرفاً عدم وجود بیماری و ناتوانی».در طول زمان تعاریف مختلفی برای اهداف مختلف به کار رفته است. سلامتی را می توان با تشویق فعالیت های سالم، مانند ورزش منظم بدنی و خواب کافی و با کاهش یا اجتناب از فعالیت ها یا موقعیت های ناسالم، مانند سیگار کشیدن یا استرس بیش از حد، ارتقا داد.

    برخی از عوامل مؤثر بر سلامت به دلیل انتخاب های فردی است، مانند اینکه آیا باید در یک رفتار پرخطر شرکت کرد یا خیر، در حالی که برخی دیگر به دلایل ساختاری، مانند اینکه آیا جامعه به گونه ای تنظیم شده است که دسترسی افراد را آسان تر یا دشوارتر کند. خدمات بهداشتی لازم با این حال، عوامل دیگر فراتر از انتخاب های فردی و گروهی هستند، مانند اختلالات ژنتیکی. به هر حال بسیاری وقت ها برای افزایش سلامتی و جلوگیری به موقع از بیماری های خطرناک

    تست سلامت چیست؟

    تست سلامت به تشخیص بیماری ها یا شرایط پزشکی در افراد کمک می کند. تست های سلامت شامل مشاوره با یک متخصص پزشکی و به دنبال آن معاینات فیزیکی، آزمایشگاه، رادیولوژی و سایر آزمایشات است.

    چرا باید برای تست سلامت مراجعه کنم؟

    رفتن برای تست های سلامت می تواند به شما در تشخیص بیماری ها و شرایط پزشکی در مراحل اولیه کمک کند، حتی اگر احساس خوبی داشته باشید. بیماری هایی مانند دیابت، فشار خون بالا و کلسترول خون بالا ممکن است در مراحل اولیه هیچ علامتی نداشته باشند

    و اغلب به آنها “قاتل خاموش” می گویند. به طور مشابه، سرطان روده بزرگ، دهانه رحم و پستان ممکن است به عنوان ضایعات پیش سرطانی شروع شود و بیماران احساس ناخوشایندی نداشته باشند. گاهی اوقات، زمانی که بیماری برای فرد علائمی را ایجاد می کند، ممکن است آن بیماری به مرحله پیشرفته رسیده باشد. تشخیص زودهنگام بیماری ها از طریق تست سلامت به موقع، در حفظ سلامتی، امکان مداخله زودهنگام و پیشگیری از عوارض بیماری ها را بدون تکیه بر وجود علائم به عنوان معیاری برای سلامت فرد فراهم می کند.

    تست سلامت بدن
    تست سلامت بدن

    انواع تست سلامت

    تست های اولیه سلامت عموماً شامل تست چربی، دیابت، فشار خون بالا و کلسترول بالا است. شما باید شاخص توده بدن، دور کمر و فشار خون خود را از 18 سالگی و سطح گلوکز و کلسترول خون خود را از 40 سالگی شروع کنید.

    اگر سابقه خانوادگی این شرایط پزشکی را دارید، باید تست های سلامت بدن را از سنین پایین‌تری شروع کنید. همچنین آزمایش خون بیماران برای بیماران بسیار راحت شده است. در گذشته، بیمارانی که از نظر دیابت و کلسترول خون بالا تست می‌کردند، باید از قبل چیزی نمی خوردند و نمی نوشیدند.

    در حال حاضر، آزمایش‌های خون جایگزینی وجود دارد که نیازی به ناشتا بودن بیماران ندارد، که سطح کلسترول Hba1c و کلسترول غیر ناشتا را به ترتیب به عنوان شاخص‌های دیابت و کلسترول آزمایش می‌کنند.

    تست جامع سلامت

    تست های جامع سلامت علاوه بر تست های اولیه سلامت شامل آزمایشات سلامت بیشتر هستند. اگرچه تست های مختلفی وجود دارد، اما همه این تست های اضافی نمی توانند برای همه مفید باشند. پزشکان بیماران را بر اساس عوامل خطر و عادات سبک زندگی که می توانند منجر به بیماری شوند، ارزیابی می کنند. این ارزیابی عامل خطر معمولاً سابقه خانوادگی بیمار از بیماری‌های مزمن یا ارثی، شغل و اینکه آیا سیگار می‌کشد را در نظر می‌گیرد.

    مزایا و خطرات این آزمایش ها نیز با بیماران مورد بحث قرار می گیرد. به عنوان مثال، اگرچه تست استرس تردمیل می تواند بیماری عروق کرونر قلب را در برخی افراد تشخیص دهد، اما ممکن است منجر به نتایج مثبت کاذب در گروه کوچکی از بیماران شود. نتایج مثبت کاذب می‌تواند منجر به آزمایش‌های تهاجمی‌تر قلبی شود و باعث ایجاد اضطراب و استرس غیرضروری در بیماران شود.

    تست سلامت بدن
    تست سلامت بدن

    تست سلامت خاص

    امروزه تست سرطان اهمیت فزاینده ای پیدا کرده است. ثابت شده است که تشخیص زودهنگام این بیماری می تواند جان انسان ها را نجات دهد. تا به امروز، شواهد قوی برای حمایت از تست های سرطان های روده بزرگ، سینه و دهانه رحم وجود دارد که در صورت تشخیص زودهنگام بسیار قابل درمان هستند.

    بزرگسالان بالای 50 سال باید آزمایش مدفوع برای خون یا کولونوسکوپی برای تست سرطان روده بزرگ انجام دهند. زنان بالای 50 سال توصیه می شود که به طور منظم از نظر سرطان سینه تست شوند. افرادی که در معرض خطر بالای سرطان روده بزرگ و سینه هستند، مانند افرادی که سابقه خانوادگی قوی این سرطان ها را دارند، باید در سنین پایین تر تحت تست قرار گیرند.

    علاوه بر این، زنان بالای 25 سال که رابطه جنسی داشته اند باید از نظر سرطان دهانه رحم تست شوند. تست پاپ اسمیر و HPV DNA ابزار تست خوبی در تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم هستند.

    آیا نشانگرهای تومور برای تشخیص سرطان مفید هستند؟

    در حال حاضر، دو نشانگر تومور وجود دارد که می تواند برای تست سرطان های کبد و پروستات استفاده شود. آزمایش نشانگر تومور آلفا فتوپروتئین (AFP) برای تست سرطان کبد در ناقلین هپاتیت B یا افراد مبتلا به سیروز کبدی (شرایطی که در آن کبد به دلیل آسیب طولانی مدت به درستی کار نمی کند) توصیه می شود.

    برای سرطان پروستات، تست آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) یک ابزار تست مفید برای سرطان پروستات در مردان 50 تا 70 ساله است. تومور مارکرهای دیگر نقش محدودی در تشخیص سرطان دارند زیرا در تشخیص سرطان اختصاصی نیستند و تست‌های، تست سرطان مناسب تری در دسترس هستند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    0 0 رای ها
    امتیازدهی به مقاله
    0 0 رای ها
    امتیازدهی به مقاله
    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    اشتراک گذاری :

    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x