بیمه ما |فرا بیمه ما|بیمه عمر ما|بهترین بیمه عمر

طرح های جدید و ویژه بیمه ما

مجازات رانندگی بدون گواهینامه به چه صورت است؟

رانندگی بدون گواهینامه
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
  • مجازات رانندگی بدون گواهینامه به چه صورت است؟

    در تمامی کشور های دنیا رانندگی  و تردد در شهرها ملزم داشتن گواهینامه معتبر و دارای تاریخ اعتبار از راهنمایی و رانندگی آن کشور است و در صورت نداشتن گواهینامه و هدایت خودرو در سطح شهر باعث جریمه شدن فرد مذکور میشود که این موضوع درباره رانندگی در ایران نیز صادق است و در صورت رعایت نکردن این قانون فرد متخلف ملزم به پرداخت هزینه های سنگینی میشود.

    به طور کلی ماده  723 قانون مجازات اسلامی مسئولیت رانندگی بدون گواهینامه مختص به راننده وسایل نقلیه است و بیان میدارد: «هرکس بدون گواهینامه رسمی اقدام به رانندگی و یا تصدی وسایل موتوری که مستلزم داشتن گواهینامه مخصوص است، بنماید و ‌همچنین هرکس به موجب حکم دادگاه از رانندگی وسایل نقلیه موتوری ممنوع باشد به رانندگی با وسایل مورد نظر اقدام کند برای بار اول به حبس‌ تعزیری تا دو ماه یا جزای نقدی تا یک میلیون ریال و یا هر دو مجازات و در صورت ارتکاب مجدد این جرم به دو ماه تا شش ماه حبس محکوم خواهد شد».

    در قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی نیز ذکر شده است که:

    که طبق ماده ۱۰ قانون ” در صورتی که راننده بدون داشتن گواهینامه به رانندگی اقدام کند، وسیله نقلیه متوقف و راننده به مرجع قضایی معرفی خواهد شد.”

    رانندگی بدون گواهینامه
    رانندگی بدون گواهینامه| رانندگان بدون گواهی نامه| جرم رانندگان بدون گواهی نامه چیست؟|

    جریمه برای رانندگانی که گواهینامه خود را تمدید نکردند:

    تمدید نکردن گواهینامه به معنای نداشتن گواهینامه نیست و در صورت عدم تمدید گواهینامه تنها با پرداخت جریمه می توان گواهینامه فرد مورد نظر را تمدید کرد، و در این صورت تنها مجازات نقدی شامل حال راننده میشود تا زمانی که گواهینامه خود را تمدید کند.

    داشتن بیمه شخص ثالث برای  تمامی وسایل نقلیه موتوری در ایران یک الزام است و شرایط این بیمه نامه نیز برای رانندگان بدون گواهی نامه نیز قوانینی وجود دارد:

    در گذشته طبق قانون، به دلیل خودرو محور بودن بیمه شخص  ثالث شرکت‌ های بیمه باید خسارت را تحت هر شرایطی پرداخت می‌کردند، اما براساس قانون جدید و راننده محور بودن آن در صورتی که راننده مقصر باشد و فاقد گواهینامه باشد، بیمه شخص ثالث هیچ خسارتی را به راننده مقصر پرداخت نمی ‌کند. در حقیقت دیگر دیه به راننده بدون گواهینامه تعلق نخواهد گرفت!

    نکته بسیار مهم درباره قانون جدید این است که اگر در زمان وقوع حادثه رانندگی، فرد راننده بدون گواهی نامه باشد و خسارات جانی برای شخص ثالث رخ دهد، راننده مقصر است و متهم به جرم قتل می‌ شود و مجازات آن مناسب با این جرم اعمال میشود.

    افرادی که به تازگی گواهینامه خود را دریافت کرده اند نیز لازم است تعدادی از قوانین را رعایت کنند؛ در صورت داشتن گواهینامه پایه 3 و پایه 2 برخی محدودیت وجود دارد که به شرح زیر است:

    1. برای رانندگی در 3 ماه اول از دریافت گواهینامه باید یک همراه که راننده قدیمی و با تجربه است داشته باشید.
    2. پس از دریافت گواهینامه محدودیت رانندگی خارج شهر تا یکسال برای راننده تازه کار وجود دارد.
    3. برای رانندگی با خودروهای سنگین باید گواهینامه مربوطه یعنی گواهینامه پایه یک را دریافت کنید.
    رانندگی بدون گواهینامه
    رانندگی بدون گواهینامه| رانندگان بدون گواهی نامه| جرم رانندگان بدون گواهی نامه چیست؟|

    در صورتی که فرد راننده محدودیت‌های گفته شده را رعایت نکند و رانندگی وی منجر به حادثه شود، بیمه مبلغ خسارت زیان دیده را پرداخت خواهد کرد؛ اما راننده مقصر باید این مبلغ را به شرکت بیمه پرداخت کند.

    علاوه بر رانندگی بدون گواهی نامه بیمه شخص ثالث  استثنائات دیگری نیز دارد که در ادامه آنها را مشاهده میکنید:

    • خسارات‌ ناشی‌ از جنگ که شامل: جنگ‌ داخلی، شورش‌، آشوب‌، بلوا، انقلاب‌
    • خسارات‌ ناشی‌ از خطرات‌ طبيعی‌ از قبيل‌ سيل‌، زلزله‌، صاعقه‌ و طوفان
    • خسارات‌ مستقيم‌ و غيرمستقيم‌ ناشی‌ از اشعه‌ يون ‌زا و راديواكتيويت
    • خسارات‌ وارد به‌ محمولات‌ وسايل‌ نقليه‌ مورد بيمه

     

    • خسارات‌ ناشي‌ از محكوميت‌ جزايي‌ و پرداخت‌ جرايم
    • خسارات‌ وارد ناشی‌ از عمل‌ متصرفين‌ غيرقانونی‌ وسايل‌ نقليه‌ يا رانندگان‌ فاقد گواهينامه‌
    • خسارات‌ وارد به ‌بيمه‌گذار و كالا، اموال‌، ساختمان ها و وسايل‌ نقليه ‌تحت ‌مالكيت‌ و يا تصرف‌ بيمه ‌گذار

    در زمان تصادفات علاوه بر آسیب های جانی آسیب های مالی نیز  به خودرو هر دو طرف وارد میشود که در این صورت داشتن بیمه بدنه خودرو یک امر ضروری  میشود، زیرا هر روزه قیمت خودرو های داخلی و خارجی در حال افزایش است و همین موضوع باعث میشود تا در زمان رخ دادن حادثه فرد مقصر مجبور به پرداخت هزینه های بالایی برای خودرو باشد، پس به همین علت بیمه بدنه نیز با اینکه اجباری نیست ولی برای دارندگان وسایل نقلیه یک ضرورت به حساب می آید و داشتن آن خالی از لطف نیست. برای اطلاع از تمامی پوشش های بیمه بدنه خودرو میتوانید دیگر نوشته های سایت بیمه ما را مطالعه کنید و در صورت لزوم با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

    رانندگی بدون گواهینامه
    رانندگی بدون گواهینامه| رانندگان بدون گواهی نامه| جرم رانندگان بدون گواهی نامه چیست؟|

    بهترین بیمه شخص ثالث متعلق به کدام شرکت بیمه ای است؟

    خرید بیمه نامه شخص ثالث که بالاترین پوشش ها و بهترین مبلغ را داشته باشد و پرداخت خسارت سریع و به موقع داشته باشد برای دارندگان وسایل نقلیه موتوری اهمیت بالایی دارد، یکی از شرکت های بیمه ای که تمام شرایط بالا را برای بیمه شخص ثالث خود دارد شرکت بیمه ما یا همان بیمه بانک ملت است.

    این بیمه توانسته در سال 1399 بالاترین میزان پرداخت خسارت را در بین شرکت های بیمه ای داشته باشد. همچنین با اینکه قیمت این بیمه در تمامی شرکت ها و نمایندگی های بیمه تقریبا یکسان است اما میتوانید با تماس با شماره های موجود در این سایت از تخفیفات بیشتری بهره مند شوید. همچنین برای دریافت اطلاعات راجب انتقال و یا خرید بیمه نامه شخص ثالث میتوانید با همین شماره ها تماس حاصل فرمایید.

    Protected By Copyscape

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    0 0 رای ها
    امتیازدهی به مقاله
    0 0 رای ها
    امتیازدهی به مقاله
    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    اشتراک گذاری :

    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x