بیمه ما |فرا بیمه ما|بیمه عمر ما|بهترین بیمه عمر

طرح های جدید و ویژه بیمه ما

بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
  • بیمه شخص ثالث

    بیمه شخص ثالث تنها بیمه اجباری در طول زمان داشتن خودرو است و برای افراد ثالث در حین رانندگی وجود دارد.

    در بیمه شخص ثالث سه شخص وجود دارند که شامل :

    1.صاحب بیمه و مالک خودرو و بیمه گزار است ، 2.شرکت بیمه یا همان بیمه گر است ، 3. تمام افرادی که در در حوادث خودرو زیان مالی یا جانی دیده اند.

    به طور کل در حوادث رانندگی راننده مقصر که دارای بیمه شخص ثالث است بیمه تا سقف هزینه ای برای اشخاص شخص سوم می پردازد. ولی خسارت های مالی صدمه خورده به اتومبیل شخص هیچ گونه پوششی تعلق نمی گیرد.

    پوشش هایی که تحت بیمه شخص ثالث است دو نوع مالی و جانی دارند. که در زیر به توضیحات ان دو می پردازیم.

    بیمه جانی و مالی شخص ثالث

    جانی: از روی خود کلمه مشخص است که به جان شخص ثالث خسارت وارد شده است. که فرد ممکن دچار نقص عضو یا فوت و… می توان گفت.

    مالی: به اموال اشخاص زیان دیده خسارت وارد شده را پوشش می دهد. (به جز راننده مقصر)

    دیه در ماه حرام

    اول درباره دیه در ماه های عادی و ماه های حرام بپردازیم:

    هر ساله به دلیل های مختلف دیه تغییر می کند اما برای یک سال ثابت است هر سال هم بیمه مرکزی دیه را مشخص می کند.

    به دلیل اسلامی بودن کشور دو نوع دیه در ماه حرام و ماه عادی داریم که در سال 99 دیه در ماه عادی 330 میلیون تومان (000/000/300/3 ريال) و در ماه حرام 440 میلیون تومان(000/000/400/4 ريال) است.

    حداقل پرداخت پوشش جانی یک چهلم ماه حرام است که برابر با 11 میلیون تومان (000/000/110 ريال) می شود.

    دیه راننده مقصر به دلیل های مختلف براساس دیه ماه عادی یا غیر حرام حساب می شود.

    هر خودرو با توجه به تعداد سیلندر هایی که دارد حساب می شود که انواع زیادی  دارند.

    عوامل موثر در نرخ دیه و بیمه

    در کل عوامل دیگری برای نرخ وجود دارد که عبارت های زیر درباره ان عبارات گفته اند:

    1-حق بیمه ابلاغ شده توسط بیمه مرکزی: بیمه مرکزی مانند دیه مبلغ های حداقل و حداکثر بیمه شخص ثالث را ابلاغ می نماید (در ماه عادی). در ماه حرام را هم هر ساله قوه قضائیه مسئلیت ابلاغ ان را دارد.

    2-تخفیف بیمه شخص ثالث( در صورت عدم خسارت ): در صورتی که شخص بیمه شده خسارتی وارد نکند درصد تخفیف شخص افزایش می یابد. این افزایش برای هر دور 6 ماهه یا 1 ساله است که این درصد تخفیف هر دوره 5 درصد افزایش می یابد و تا 70 درصد می رسد.

    اگر خسارتی در طی دوره وارد شود و از بیمه استفاده شود به صورت نزولی از تخفیف کسر می شود اگر در طی یک دوره خسارت یک بار باشد 20% کاهش تخفیف، دو بار 30% کاهش، سه بار 40% درصد و اگر درصد تخفیف از درصد کاهش خسارت باشد جریمه هزینه بیمه را هم باید بپردازید. اگر خسارت در بخش مالی باشد ولی اگر درقسمت جانی باشد طی یک دوره بار اول 30%، بار دوم 70%، بار سوم 100% تخفیف کسر می شود.

    3-جریمه درکرد تمدید بیمه نامه ثالث: دیرکرد در بیمه شخص ثالث روز شمار است و اگر بیش از 365 روز شود دیگر بر دیرکرد ان اضافه نخواهد شد.جریمه دیرکرد هم بستگی به نوع خودرو و سیلندر ان دارد.

    4-کاربری خودرو: یعنی احتمال به خطر افتادن یا خسارت خوردن بیشتری نسبت به بقیه یا کمتر از بقیه باشد. مثال ماشین های تاکسی، امبولانس، اتشنشانی، بارکش و کاربری صنعتی زمانی که در ماموریت باشند.

    5-میزان پوشش بیمه نامه شخص ثالث: میزان مشخص شده تعهد مالی از سوی شرکت بیمه در مقابل کسی که بیمه شده است. حداقل پوشش در سال 99 شمسی 11میلیون تومان (000/000/110ريال) توسط بیمه مرکزی تعیین شده است. در صورت درخواست پوشش بیمه از سوی بیمه گزار یا بیمه شده حق پرداخت بیمه بیشتری بپردازد.

    6-تخفیف شرکت بیمه: در صورت مجاز بودن تخفیف از سوی بیمه گر یا شرکت بیمه فرد بیمه گزار می تواند قیمت پایین تری بپردازد. با اینکه تخفیف هایی از سوی بیمه شخص ثالث وجود دارد، ولی حداقلی تعیین شده که در ان هزنه کمتر از ان نمی شود و این توسط بیمه مرکزی تعیین شده است.

    7-مدت اعتبار بیمه نامه: زمان اعتبار بیمه نامه در این نوع بیمه از حداقل از چند روز تا یک سال اعتبار دارد که بیمه گزار ان را تعیین می کند، البته با توجه به شرایط اقتصادی و هزینه های هنگفتی که در ایران به وجود امده است مدت اعتبار ان را سالانه پپرداخت کرد. البته با توجه به ریسک های کوتاه مدت برای بیمه گر، قیمت ان بیشتر از سالانه است

     زمانی که شما بیمه نامه حق بیمه خود را پرداخت می کنید از ساعت 24 همان روز شروع به کار می کند یا به عبارتی اعتبارش از ساعت 00:00 بامداد روز بعد شروع می شود.

    8-سال ساخت و عمر خودرو: همان طور که هر شخصی اطلاعات کافی دارد که برای خودرو های کهنه ریسک بیشتری وجود دارد که اسیب ببینند که مبلغی به ان اضافه می شود و به ان ضریب کهنگی می گویند.

    این موضوع هم باید بدانید که اتومبیل هایی که بیش از 15 ساله دارند کهنه به حساب می اید و درهر سال 2% به مبلغ قبلی چه با تخفیف و چه بدون تخفیف اضافه خواهد شد و حداکثر ان 10 معادل 20% است. بعضی شرکت های بیمه، همچین اتوموبیل هایی را به دلیل کهنگی بیمه شخص ثالث به ان ها تعلق نمی گیرد و یا از دادن پوشش های بیمه خودداری می کنند.

    شرکت بیمه ما ارائه دهنده تمامیه خدمات بیمه در ایران .

    جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت بیمه ما مراجعه کنید .

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    0 0 رای ها
    امتیازدهی به مقاله
    0 0 رای ها
    امتیازدهی به مقاله
    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    اشتراک گذاری :

    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x