بیمه ما |فرا بیمه ما|بیمه عمر ما|بهترین بیمه عمر

طرح های جدید و ویژه بیمه ما

بیمه ثالث بیمه ما

بیمه ثالث بیمه ما
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
  • بیمه ثالث بیمه ما

    Third Party “Ma” Insurance

    وسیله ای که از اواخر قرن نوزدهم به شکلی همه گیر وارد زندگی بشر شد اتومبیل بود که نقش بسیار با اهمیت در زمینه حمل و نقل انسان و کالا پیدا کرد طوری که در در عصر کنونی زندگی بدون اتومبیل و وسایل نقلیه ناممکن شده است.

    اتومبیل در تمام عرصه های زندگی، صنعتی، کشاورزی و حمل و نقل نقش حیاتی و قابل توجه دارد طوری که می توان گفت یکی از ویژگی های بارز قرن بیستم نسبت به قرون گذشته اختراع اتومبیل بوده است، در عصر حاضر که ما زندگی می‌ کنیم اتومبیل یا خودرو جز جدا ناشدنی زندگی روزمره بیشتر پیکر جامعه شده است پس حوادث و مشکلاتی هم که این وسیله نقلیه به وجود می آورد نیز باعث بروز مشکلات می شود، یکی از بیمه نامه هایی که در ارتباط با این وسیله نقلیه ایجاد شده است بیمه شخص ثالث است. این بیمه نامه در اکثر کشورهای جهان به منظور حمایت از عموم اجباری است.

    این بیمه نامه از پرمخاطب ترین نوع بیمه در کشور است که مهم ترین دلیل اصلی آن هم اجباری بودن این بیمه نامه است. در این بیمه نامه مالک وسیله نقلیه را شخص اول، شرکت بیمه را شخص ثانی و شخص زیان دیده در حادثه رانندگی را شخص ثالث می گویند. که در اینجا منظور از زیان دیدن هر شخص دیگر به جز راننده مقصر می تواند باشد.

    این بیمه نامه تمامی اشخاصی را که در یک حادثه رانندگی زیان مالی و جانی می بینند تحت پوشش قرار می دهد. علاوه براین راننده مقصر نیز می تواند از مزیت های بیمه نامه حوادث راننده استفاده کند. اما باید توجه کنید که بیمه حوادث راننده تنها زیان های جانی را تحت پوشش قرار می دهد و در مقابل زیان های مالی هیچ نوع مسئولیتی ندارد.

    اگر در زندگی واقعی ببینیم می توان گفت که بیمه خودرو بخش مهمی از بیمه عمومی است. این شاخه جذاب بیمه است. این نوع بیمه در اوایل قرن حاضر از انگلستان به وجود آمد. جای تعجب نیست! باید دانست که اولین موتور خودرو در انگلستان در سال 1894 ساخته شد و اولین سیاست موتور برای ارائه پوشش برای مسئولیت شخص ثالث در سال 1895 ایجاد شد.

    مسئولیت شخص ثالث شامل شخص ثالث، مسئولیتی است که در قبال شخص ثالث ایجاد می شود. شخص ثالث به معنای هر شخص دیگری غیر از مالک / راننده است.

    هر گونه مسئولیتی که در قبال شخص ثالث به دلیل استفاده از وسیله نقلیه موتوری رخ دهد، مسئولیت شخص ثالث گفته می شود. که می تواند به صورت صدمه بدنی به شخص ثالث یا آسیب به اموال شخص ثالث باشد. بنابراین در ابتدا فقط بیمه شخص ثالث به وجود آمد اما بعداً در انگلستان به اهمیت بیمه از نظر موتوری پی بردند و با این کار یک بیمه نامه جامع تصادفی نیز به وجود آمد و بعداً در خطوط انگلستان شروع به استفاده از آن شد.

    همین سیاست در سال 1903 شرکت بیمه اتومبیل و عمومی محدود عمدتاً برای انجام معاملات بیمه اتومبیل تأسیس شد، پس از این شرکت تعداد زیادی شرکت دیگر برای انجام این تجارت به وجود آمدند. مشخص شده است که بعد از جنگ جهانی اول، تعداد وسایل نقلیه در جاده ها افزایش قابل توجهی داشته است و وقتی تعداد وسایل نقلیه در جاده ها را داریم، تعداد تصادفات افزایش می یابد.

    از آنجایی که مفهوم بیمه آنچنان وجود نداشت، بسیاری از خسارات تصادفی به هیچ وجه جبران نشد و رانندگان برای دریافت معالجه و خسارات وارده به وسایل نقلیه خود با مشکلات زیادی مواجه بودند. و به همین دلیل بیمه های شخص ثالث و بدنه به وجود آمد.

    بیمه ثالث بیمه ما
    بیمه ثالث بیمه ما

    بیمه ثالث ما

    Third Party “Ma” Insurance

    بیمه شخص ثالث:

    بیمه شخص ثالث یکی از رایج ترین انواع بیمه محسوب می شود که داشتن آن برای مالکان وسایل نقلیه ضروری و اجباری است. که دلیل سهم بالای آن در بازار بیمه ایران نیز موضوع اجباری بودن آن است که تمام وسایل نقلیه ملزم به داشتن بیمه شخص ثالث می باشند. بیمه شخص ثالث خسارت‌های جانی، مالی و خسارت سرنشین یا راننده را تحت پوشش قرار می‌دهد.

    در این بیمه مالک وسیله نقلیه یا بیمه گزار شخص اول شرکت بیمه شخص دوم یا ثانی و فرد زیان دیده غیر از راننده مقصر در حادثه شخص ثالث گفته می شود.

    شخص ثالث شخصی است که در حادثه رانندگی زیان مالی یا جانی بر او وارد شده است. راننده مقصر لازم است تحت پوشش این بیمه قرار بگیرد تا هنگام وقوع حادثه‌، شرکت بیمه خسارت وارد شده بر شخص ثالث را پرداخت کند.

    نحوه محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث:

    عوامل اصلی و تعیین کنند قیمت بیمه شخص ثالث عبارتند از:

    • درصد تخفیف به سابقه راننده
    • جریمه دیرکرد تمدید بیمه ‌نامه شخص ثالث
    • تاریخ انقضای بیمه‌ نامه قبلی
    • میزان پوشش مالی بیمه ‌نامه شخص ثالث
    • تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث
    • مدت اعتبار بیمه ‌نامه
    • سال تولید و ساخت خودرو
    • تعداد سیلندر و کاربری خودرو

    حق بیمه شخص ثالث و میزان پوشش‌های آن بر اساس دیه‌ یک انسان در ماه حرام محاسبه می‌شود که به آن می پردازیم:

    مبلغ دیه:

    مبلغ دیه، هر سال از سوی بیمه مرکزی تعیین می‌شود که برای سال 1401 معادل 800 میلیون تومان در ماه های حرام یعنی ماه های ( ذی القعده، ذی الحجه، محرم و رجب) و 600 میلیون تومان در ماه غیرحرام است.

    نرخ بیمه شخص ثالث:

    حق بیمه شخص ثالث سالیانه تغییر می‌کند. نرخ بیمه شخص ثالث در سال 1401 نسبت به سال گذشته با افزایش قیمت همراه بوده که این امر ارتباط مستقیم با افزایش مبلغ دیه در سال 1401 دارد.

    تخفیف بیمه شخص ثالث:

    تخفیف بیمه شخص ثالث که در واقع همان درصد تخفیف عدم خسارت است، به تعداد سال‌هایی باز می‌گردد که راننده در تصادف مقصر شناخته نشده و از بیمه ثالث خود استفاده نکرده است.

    در ادامه نحوه اعمال تخفیف عدم خسارت در سال های گذشته را به شما نمایش می دهیم:

                       تخفیف عدم خسارت            درصد تخفیف

    سال اول                          5%

    سال دوم                          10%

    سال سوم                         15%

    سال چهارم                      20%

    سال پنجم                         25%

    سال ششم                         30%

    سال هفتم                         35%

    سال هشتم                        40%

    سال نهم                          45%

    سال دهم                          50%

    سال یازدهم                      55%

    سال دوازدهم                    60%

    سال سیزدهم                     65%

    سال چهاردهم                   70%

    کاربری خودرو:

    نوعیت استفاده کاربری‌ خودرو بر میزان پرداخت حق بیمه شخص ثالث تاثیرگذار است. برخی خودروها ‌هنگام رانندگی نسبت به خودروهای دیگر در معرض خطر بیشتری هستند، در نتیجه بیمه‌گذارانِ این خودروها موظف به پرداخت حق بیمه‌ بالاتری می‌باشند. چند نمونه از کاربری‌های خودرو که حق بیمه شخص ثالث آن‌ها ممکن است بالاتر باشد، عبارتند از:

    • کاربری صنعتی
    • بارکش
    • آمبولانس
    • آتش‌نشانی
    • تاکسی‌ برون شهری
    • تاکسی درون شهری
    • تاکسی‌های بی‌سیم و اینترنتی
    بیمه ثالث بیمه ما
    بیمه ثالث بیمه ما

    پوشش‌های بیمه شخص ثالث

    • خسارت جانی یا بدنی: شامل هزینه هایی می شود که به‌ منظور درمان افراد آسیب دیده در یک حادثه رانندگی یا به‌عنوان غرامت فوت و نقص عضو پرداخته می‌شود.
    • خسارت مالی: سقف پوشش خسارت مالی بیمه شخص ثالث در سال 1401 حداقل 20 میلیون تومان و حداکثر 400 میلیون تومان است. سقف تعهدات مالی ارائه شده در شرکت‌های بیمه می‌تواند متفاوت باشد.
    • خسارت راننده: در صورتی که راننده مقصر دارای گواهینامه معتبر و مرتبط به وسیله نقلیه باشد تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار می گیرد این بیمه در قسمت خسارت راننده تنها خسارت های جانی را تحت پوشش قرار داده و در قبال خسارت های مالی تعهدی ندارد.

    برای مشاهده و دریافت آخرین اخبار و اطلاعات در مورد بیمه شخص ثالث و انواع بیمه نامه های دیگر به وبسایت شرکت بیمه ما (www.bimema.ir) مراجعه کنید. همچنین شما می توانید با مراجعه به آدرس (https://bimema.ir) با متخصصین و مشاورین فنی شرکت بیمه ما در مورد تحت پوشش قرار گرفتن انواع بیمه و سوالات مربوط به صورت رایگان مشاوره و بحث کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    0 0 رای ها
    امتیازدهی به مقاله
    0 0 رای ها
    امتیازدهی به مقاله
    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    اشتراک گذاری :

    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x