بیمه ما |فرا بیمه ما|بیمه عمر ما|بهترین بیمه عمر

طرح های جدید و ویژه بیمه ما

آیا بیمه ماشین اجباری است؟

آیا بیمه ماشین اجباری است؟
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
  • آیا بیمه ماشین اجباری است؟

    اگر صراحتا جواب بدهیم در یک کلام باید بگوییم بله، بیمه ی شخص ثالث برای تمامی وسایل نقلیه الزامی است.

    مطابق قانون جمهوری اسلامی ایران، نداشتن ب بیمه شخص ثالث شامل جریمه میشود، حتی تعلل در تمدید آن موجب جریمه دیرکرد و درج نمره منفی درسوابق راننده می‌شود.

    حال به طور کامل به بررسی این سوال که آیا بیمه ماشین اجباری است؟ یا خیر میپردازیم.در مرحله ی اول به موضوع اهمیت داشتن بیمه ماشین میپردازیم:

    زمانی که شما صاحب خودرو میشوید، باید سریعا به فکر خرید بیمه برای آن باشید. تصادف امکان دارد برای هر راننده‌ای پیش بیاید. در این تصادفات هم گاهی پای خسارت های مالی و جانی به‌ میان می‌آید.پس در این زمان است که ما این سوال که آیا بیمه ماشین اجباری است؟

    را به خوبی درک خواهیم کرد.با توجه به میزان خسارت هایی که به یک راننده تحمیل میشود اقتصادی ترین و بهترین روش پیشگیری خرید بیمه شخص ثالث است. بیمه‌های مختلف ماشین می‌توانند باعث جبران خسارت‌های به ‌بارآمده باشند.تصادفات رانندگی و حوادث خودرویی به شکل‌ها و مدل های مختلفی رخ می‌دهند ؛ آتش‌سوزی وسیله نقلیه، سرقت ماشین، تصادف دو وسیله نقلیه با یکدیگر، تصادف با عابرین پیاده تنها نمونه‌هایی از این اتفاقات میباشد.

       و اینجاست که انواع بیمه ها به کمک ما می آیند و ما متوجه خواهیم شدکه چرا قانون به ما میگوید بیمه ماشن اجباری است.

    آیا بیمه ماشین اجباری است؟
    آیا بیمه ماشین اجباری است؟

    انواع بیمه های ماشن:

    1.بیمه شخص ثالث( مهمترین و تنها بیمه اجباری ماشین)

    2.بیمه بدنه خودرو

    3.بیمه حوادث راننده

     

    بیمه شخص ثالث:

    بیمه شخص ثالث همان بیمه ایی است که برای ماشین اجباری است. تمامی شرکت‌های بیمه این نوع بیمه را ارائه میدهند. منظور از بیمه شخص ثالث چیست؟ در اینجا ما با موقعیتی مواجه هستیم که هر سه طرف در آن حضور خواهند داشت : صاحب خودرو به‌عنوان شخص اولیه ، شرکت بیمه گر به‌عنوان طرف دوم حادثه و شخص سوم یا به زبانی دیگر شخص ثالث که در آن حادثه آسیب دیده است، که در اینجا شرکت شرکت بیمه تمامی خسارت‌ وارد شده به  شخص سوم یا همان ثالث را میپردازد. البته این خسارت ها شامل تمامی خسارت های جانی واردشده به تمامی سرنشینان و مصدومان این حادثه هم میباشد.

    بیمه بدنه خودرو

     در پاسخ به این سوال که آیا بیمه بدنه ماشین اجباری است؟ باید گفت خیر اما این دلیل نمیشود که ما به راحتی از این بیمه چشم پوشی کنیم، این نوع بیمه تمامی خسارت های وارد شده به شخص اول را پوشش میدهد و تا حدود بسیاری جبران خسارت مادی را برای شخص فراهم میکند. بیمه بدنه خودرو حوادث زیر را به طور کامل پوشش میدهد:

    1. حوادثی مثل سیل ، زلزله، آتش‌سوزی و یا حتی صاعقه

    2.سقوط خودرو به دره ها یا پرتگاه های دیگر

    3.تصادف با وسایل نقلیه دیگر

    4.دزدیده شدن ماشین و موارد جزئی دیگر…

    بیمه حوادث راننده:

    این نوع بیمه هم اختیاری میباشد و این نوع بیمه فارق از نوع حادثه فقط مخصوص خسارت های جانی به افراد میباشد.

    در توضیحات بالا به صورت کامل پاسخ دادیم که آیا بیمه ماشین اجباری است؟ یا خیر، در ادامه به بررسی نکاتی در رابطه با خرید این نوع بیمه ها میپردازیم.

    نکات مهم در رابطه با خرید بیمه شخص ثالث:

    در خرید و انتخاب بیمه شخص ثالث، باید به تعدادی فاکتور خاص توجه کنید. مهم‌ترین عامل، توجه به میزان توانایی مالی شرکت بیمه گر است. میزان توان مالی، به معنای توانایی مالی شرکت بیمه گر خاص در پرداخت خسارت‌ و هزینه های ناشی از حادثه بوده. عامل بعدی توجه به سابقه عملکرد فعالیت شرکت بیمه گر و میزان شناخته ‌شده بودن آن میباشد.

    تعداد شعبه هایی که در سرتاسر کشور است و میزان رضایت‌مندی مشتری ها و سرعت پاسخ‌گویی کارکنان شرکت بیمه از عوامل تاثیر گذاری میباشد، که باید به آن‌ها دقت کرد. در بین کلیه شرکت‌های ارائه‌کننده بیمه شخص ثالث، شرکت بیمه ما انتخابی مناسب است.

    از نگاه آمار باید به موضوع اجباری بودن بیمه بپردازیم:

    عجیب است که بدانید در کشور ما ایران سالیانه بیش از پانزده هزار تصادف رخ می‌دهد، اتفاقی که موجب شده اکثریت مردم ما تجربه حادثه رانندگی را داشته باشند. همین مورد باعث شده که درخواست مربوط به خرید بیمه خودرو در ایران  به یکی از پرتقاضاترین بیمه‌ها تبدیل شده است.

    بیمه شخص ثالث، معروف ترین بیمه‌ای است که می‌توانیم برای خودرو خود تهیه کنیم. پس آیا باز هم برای شما سوال است که آیا بیمه خودرو اجباری است؟ یا اختیاری؟

    سازمان پزشکی قانونی ایران، با استناد به گواهی‌های فوت صادر شده در دو ماه اول سال ۱۴۰۰، اعلام کرد، در این زمان ۲۵۹۶ نفر به دلیل حوادث رانندگی کشته شده اند. با توجه به این اطلاعات می‌توان گفت که متاسفانه در دو ماه نخست سال جاری، هر روز به طور میانگین حدود ۴۰ نفر در جاده‌های ایران جان خود را از دست میدهند.

    آیا بیمه ماشین اجباری است؟
    آیا بیمه ماشین اجباری است؟

    بیمه های اجباری اجتماعی

    همانطور که قبل تر گفته شد، بیمه هایی است که اجرای آن از نظر حفظ منافع عمومی و بین المللی بسیار مهم است، این نوع بیمه بیشتر در مورد کارگران و حقوق بگیران و وسایل نقلیه عمومی که مرتبط با جان و مال افراد است مورد اجبار قرار دارد.

    دولت ها در جهت حمایت از مردم به موجب قانون افراد را زیر چتر حمایت بیمه ها قرار میدهد..

    سقف تعهدات شرکت های بیمه کننده چقدراست؟

    شرکت‌های بیمه گر بنا به نرخ اعلام شده توسط شرکت بیمه مرکزی ایران تعهداتی به مشتریان ارائه می‌کنند. حداقل میزان تعهدات از سوی شرکت های بیمه تعیین می‌شود اما شرکت‌های مختلف می‌توانند گزینه‌های پیشنهادی گوناگونی داشته باشند. برای آگاهی از سقف و میزان تعهدات هر شرکت باید با آنها صحبت و نرخ‌های آنها را بررسی کرد.

    در آخر

    با توجه به توضیحات ذکر شده باید به قوانین کشور احترام گذاشت که چرا گفته میشود بیمه ماشین اجباری است زیرا این چتر حمایتی اصولا از آسیب ها و زیان های بزرگی که ممکن است به مردم بر اثر تصادقات ناخواسته اعمال شود جلوگیری میکند. در تمامی دنیا بیمه نقش اول را در حوادث ایفا میکند و تمام قوانین بیمه را میتوان گفت در تمامی دنیا به یک صورت اجرایی میشود فقط شاید در نوع تعهدات داشته باشد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    0 0 رای ها
    امتیازدهی به مقاله
    0 0 رای ها
    امتیازدهی به مقاله
    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    اشتراک گذاری :

    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x