بیمه ما |فرا بیمه ما|بیمه عمر ما|بهترین بیمه عمر

طرح های جدید و ویژه بیمه ما

معاینه فنی خودرو در سال 1400 به چه صورت است؟

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
  • معاینه فنی خودرو در سال 1400 به چه صورت است؟

    در ابتدا شاید لازم باشد که برای شما شرح دهیم کدام خودرو ها در سال 1400 نیاز به دریافت معاینه فنی دارند:

    خودروهای داخلی تولید 1395 و وارداتی سال 2016 ملزم به دریافت معاینه فنی هستند یعنی باید برای تردد در شهر معاینه فنی داشته باشند. خودروهایی که بنزینی هستند فقط نیاز به دریافت معاینه فنی بنزینی دارند ولی خودروهای دوگانه سوز هم نیاز به دریافت معاینه فنی بنزینی و هم معاینه فنی چشمی یا هیدرو استاتیک را دارند.

    در صورتی که خودرویی تشخیص داده شود که نیاز به تست هیدرو استاتیک دارد یعنی عمر مخزن آن بیشتر از 6 سال است باید گواهی آزمون هیدرواستاتیک را دریافت کند و سپس برای اخذ گواهی معاینه چشمی اقدام نماید و بعد از آن برای دریافت گواهی بنزینی اقدام کند.

    مدارک مورد نیاز در سال 1400 برای دریافت گواهی معاینه فنی به شرح زیر می باشد:

    1. اصل کارت یا سند خودرو
    2. فرم تشخیص عیوب ظاهری
    3. ارائه مدارک لازم معاینه فنی خودرو
    4. ثبت اطلاعات کامل در سیستم
    5. دریافت بارکد پس از ثبت اطلاعات پرداخت
    6. هزینه لازم معاینه فنی خودرو

    معاینه فنی مراحلا گوناگونی دارد، در بدو ورود خودرو به مرکز معاینه فنی مورد نظر ابتدا پلاک خودروی شما را با دوربین مخصوص خوانده میشود و پس از ثبت اطلاعات، خودرو شما برای دیگر مراحل پذیرفته میشود؛ معاینه فنی خودرو 7 مرحله دادر که در ادامه آنها را برای شما شرح میدهیم:

    مرحله اول معاینه فنی خودرو:

    در این مرحله بازرسی چشمی انجام میشود و مسئول مورد نظر ظاهر خودرو را مورد بررسی قرار میدهد که موارد مورد بررسی به شرح زیر می باشند:

    • آینه ها
    • شیشه ‌ها
    • برف ‌پاک ‌کن
    • سالم بودن بوق خودرو
    • داشتن کمربند ایمنی

     

    • بدنه خودرو که نباید دفرمه باشد
    • میزان پوسیدگی بدنه
    • وضعیت لاستیک‌ ها
    • صدای اگزوز خودرو

     

    • دود خروجی از اگزوز
    • متعلقات اضافی بدنه
    • چراغ‌های نور‌پایین و نوربالا
    • چراغ راهنما

     

    • چراغ عقب (ترمز/ دنده عقب/ خطر/ چراغ پلاک)
    • طلق چراغ‌ های عقب
    • لوازم و تجهیزات بسته شده روی خودرو برای بررسی استاندارد بودن آنها

    مرحله دوم معاینه فنی خودرو:

    این مرحله از  معاینه فنی آزمون آلایندگی خودرو نام دارد، در این مرحله با کمک دستگاه مخصوص، میزان آلایندگی گازهای خروجی از اگزوز خودرو را اندازه می ‌گیرند که از حد مجاز تعیین‌ شده بالاتر نباشد. اگر خودروی شما هوا را بیش ‌ازحد آلوده می ‌کند نمی ‌توانید معاینه فنی بگیرید.

    گازهای دی ‌اکسید کربن، مونواکسید کربن و مشابه آنها جزو آلاینده‌ های هوا هستند که اگر میزان آنها زیاد تشخیص داده شود برابر است با مردود شدن خودروی شما در آزمون معاینه فنی خودرو.

    مرحله سوم معاینه فنی خودرو:

    در این مرحله، کمک فنرها را با دستگاه مخصوص که نتیجه آزمون را هم به‌ صورت عددی و هم به ‌شکل گرافیکی ثبت می ‌کند آزمایش می ‌کنند؛ در این مرحله تمام کمک فنرهای عقب و جلو بررسی می ‌شود. اگر مشکلی در هر یک از کمک فنرها وجود داشته باشد احتمال اینکه ماشین در پیچ جاده واژگون شود وجود دارد. به همین دلیل این آزمون اهمیت زیادی در معاینه فنی دارد.

    مرحله چهارم معاینه فنی:

    در مرحله چهارم ترمز ها مورد بررسی قرار میگیرند تا حد نهایی شتاب ترمزگیری خودرو را به منظور ارزیابی وضعیت سیستم ترمز محاسبه کنند. علاوه ‌بر آن، عملکرد ترمز دستی را هم بررسی خواهند کرد. نو بودن لنت‌ها و استفاده از روغن ترمز مناسب می‌تواند به شما کمک کند که به راحتی و بدون مشکل از این مرحله نیز عبور کنید.

    مرحله پنجم معاینه فنی:

    در این مرحله، با دستگاه سیستم تعلیق خودرو را تحت فشار قرار می‌ دهند تا عملکرد آن را بررسی کنند. اتصالات و قطعات این سیستم باید محکم باشند وگرنه خودرو در این مرحله رد شده و بعد از برطرف کردن مشکل باید دوباره به مرکز معاینه فنی مراجعه کند.

    مرحله ششم معاینه فنی:

    مرحله یکی مانده به آخر از معاینه فنی به چراغ های خودرو شما اختصاص دارد؛کارشناسان در این مرحله چراغ‌ های خودرو را بررسی می ‌کنند که ببینند آیا نور با زاویه و شدت مناسب انتشار پیدا میکنند یا نه. همچنین جهت نوربالا و نورپایین و برد آن که مسیر را تا چه مسافتی روشن میکند را ارزیابی می‌ کنند.

    مرحله هفتم معاینه فنی:

    مرحله آخر معاینه فنی برای اندازه ‌گیری میزان انحراف جانبی خودرو به ازای هر 1000 متر است که اگر بیشتر از 7 متر باشد، خودرو شما در این مرحله مردود می‌ شود. به‌عبارت ساده ‌تر، هنگام رانندگی فرمان خودرو را رها کنید. اگر جلوبندی و فرمان خودرو تنظیم باشد، خودرو در هر یک کیلومتر نباید بیشتر از 7 متر انحراف پیدا کند. در این مرحله میزان باز یا بسته بودن دهانه چرخ ‌های خودرو را هم بررسی می ‌کنند و در نهایت در صورت درست بودن همه موارد  معاینه فنی شما تایید میشود.

    اگر در سال 1400 معاینه فنی نداشته باشید چه مقدار جریمه را باید پرداخت کنید؟

    در سال 1400 اگر بدون معاینه فنی با خودرویی رانندگی کنید و ترددتان توسط پلیس، دوربین معابر، خیابان‌ها یا بزرگراه‌ ها ثبت شود، روزانه 50 هزار تومان جریمه برای شما ثبت می‌شود.

     یعنی جریمه نداشتن معاینه فنی خودرو تنها در 20 روز 1 میلیون تومان خواهد شد. در این صورت هم، خودرو پس از چند روز توقیف شده و برای خروج آن از پارکینگ باید مبالغ بسیار بیشتری  پرداخت کنید پس دریافت معاینه فنی  بسیار بهتر و به صرفه تر از نداشتن آن است.

    برای دریافت استعلام معاینه فنی خودرو با استفاده از شماره VIN خودرو یا موتورسیکلت به‌ صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری به مراکز دولتی می‌توانید یکی از راه‌های زیر را امتحان کنید:

    • استعلام از طریق سایت سیمفا
    • استعلام از طریق طریق ارسال عدد ۱ به سامانه پیامکی ۲۰۰۸
    • استعلام اعتبار با کد دستوری (USSD) 2008#*

    در کنار اجباری بودن معاینه فنی خودرو داشتن بیمه شخص ثالث نیز یک اجبار است که برای دریافت این بیمه از شرکت معتبر بیمه ما، میتوانید با شماره های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید تا بیمه شخص ثالث را با قیمت و تخفیف های مناسب دریافت کنید.

    Protected By Copyscape

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    0 0 رای ها
    امتیازدهی به مقاله
    0 0 رای ها
    امتیازدهی به مقاله
    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    اشتراک گذاری :

    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x