بیمه ما |فرا بیمه ما|بیمه عمر ما|بهترین بیمه عمر

طرح های جدید و ویژه بیمه ما

خسارت بیمه باربری

خسارت بیمه باربری
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
  • وظایف بیمه گزار در صورت وقوع خسارت

    خسارت بیمه باربری

    بیمه گزار یا افراد نماینده ای که او درصورت وقوع حادثه وفقدان یا خسارت کالا، وظایف زیر را باید به عهده خود بگیرد که شامل:

    برای هر یک از بسته هایی که گم شده یا ناپدید شده است ( به هر دلیلی )، بلافاصه از متصدیان حمل و نقل و یا مقامات بندر و یا متصرفان دیگر کالا، باید درخواست کتبی پرداخت خسار نمایید.

    در مورد خسارت های دیده شده، به محض اطلاع وقبل از تحویل گرفتن مورد بیمه از متصدیان انتقال و یا سایر متصرفان کالا را به صورت کتبی تقاضای بازدید نماید. در مورد دیگر خسارت هایی که در زمان بازدید مشخص گردیده است، گواهی مرتبط را که به امضای آن ها رسیده اند، دریافت و از نامبردگان درخواست پرداخت خسارت نماید.

    در بعضی موضوع هایی که از سالم بودن محموله مطمئن نبودید، در هیچ شرایطی نباید رسید بی قید و شرط به متصدیان انتقال دهند. ( مواردی مانند این نوع مورد را باید حق خود رابرای مطالبه خسارت با قید در ورقه بارنامه یا رسیدی که به متصدیان انتقال می دهند، حفظ می نمایند ).

    هر موقع در زمانی که در حال تحویل محموله زیان یا آسیبی یا خسارتی مشاهده نشود، بیمه گزار یا نمایندگان وی باید در دیر ترین حالت ممکنه ظرف سه روز از تاریخ مشخص شده تحویل کالا و اطلاع از خسارت، مراتب را کتبی با پست سفارشی یا تلگرام یا تلگرام یا اظهار نامه به متصدیان انتقال اعلام می نماید.

    به افراد صاحب محموله و نمایندگان ایشان توصیه می شود مقررات ادارات و گمرک بندر تخلیه را دقیقا مطالعه و رعایت نمایند.

    سایر وظایف ‌بیمه‌گزار در صورت وقوع خسارت

    در بعضی شرایط که کلیه یا بخشی از محصول از سوی موسسه انتقال به بیمه گزار و یا نمایندگی او تحویل نشود، نامبردگان این وظیفه را دارند که بعد از تنظیم صورت جلسه کسر تخلیه، گواهی کتبی در صورت تحویل ندادن را از موسسه مزبور بخواهند. اگر در حالتی که گواهی در تحویل ندادن در زمان هایی که مشخص شده است که در زیر صادر نشود، بیمه گزار باید حداکثر ظرف مدت یک هفته درخواست خسارت را به وسیله اظهارنامه رسمی به موسسه انتقال تقدیم نماید و مراتب را به بیمه گر اطلاع راسنی نمایند.

    در صورت حمل با کشتی حداکثر 7 ماه بعد از تخلیه کالا از کشتی.

    در صورت حمل با کامیون و قطار حداکثر 7 ماه بعد از ورود وسیله حمل به مرز.

    در صورت حمل با هواپیما حداکثر 3 ماه بعد از تخلیه کالا از هواپیما.

    بیمه گزار ویا اشخاص نماینده او این وظیفه را دارند که در مورد خسارت مشاهده شده که به موجب این بیمه نامه بیمه گر متعهد به جبران کردن آن است، چنانجه مورد بیمه در ید متصدیان انتقال است پیش ویا بلافاصله بعد از تحویل گرفتن محموله از آن ها، وهمچنان خسارت در انبار گمرک مشاهده شود، پیش از تحویل گرفتن کالا از انبار، مراتب را به بیمه گر یا موسسه های مجازی که توسط بیمه مرکزی ایران معرفی خواهند شد، اعلام نموده و در خواست بررسی از محموله را نماید.

    اسناد مورد نیاز برای درخواست خسارت

    ‌بیمه گزار و یا نمایندگان وی این وظیفه را دارد که در اسرع وقت تمامی اسناد و مدارک مربوط به خسارت را به ‌بیمه گر تسلیم نمایند. از جمله اسناد یاد شده عبارتند از:

    1- اصل ‌بیمه نامه یا گواهی بیمه.

    2- اصل فاکتور کالا با مشخصات کامل و صورت توزین و بسته بندی.

    3- کلیه نسخه‌های اصلی بارنامه دریایی و یا بارنامه‌های دیگر.

    4- صورت ریز بسته بندی.

    5- گواهی مبداء.

    6- گواهی بازرسی کالا در مبداء.

    7- صورت وضعیت کالا در موقع تحویل گرفتن و صورت وضعیت میزان وزن کالا در آخرین مقصد مندرج در بیمه نامه.

    8- جواز سبز گمرکی و صورت جلسه کشف اختلاف در صورت صدور.

    9- گواهی مبداء.

    10- گواهی کسر تخلیه یا عدم تحویل (در صورت کسری کالا).

    11- گزارش بازدید خسارت که باید توسط ‌بیمه‌گر یا یکی از مؤسسات مجازی که توسط بیمه مرکزی ایران معرفی گردیده اند تهیه شده باشد. (گزارش بازدید نماینده لویدز در صورتی که خسارت خارج از کشور واقع شده باشد).

    اگر هم در شرایطی که فرد بیمه گر علاوه بر مدارک نامبرده نیاز به مدارک دیگری نیز دارد. باید بلافاصله از بیمه گزار مطالبه نماید و بیمه گزار موظف است مدارک مورد احتیاج که ذکر شد را نیز در اختیار او قرار دهد.

    کالاهایی که به صورت جفت یا دست عرضه‌ می‌شوند

    در مورد بعضی کالاها که به صورت دو تایی یا همون جفت یا دست عرضه می شوند. بیمه گر صرفا به جبران خسارت به تناسب مبلغ بیمه شده می پردازد. بدون توجه به ارزش جفت یا دست بودن کالا، مگر این که صریحا موافق دیگری شده بود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    0 0 رای ها
    امتیازدهی به مقاله
    0 0 رای ها
    امتیازدهی به مقاله
    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    اشتراک گذاری :

    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x